Mac 25, 2010

Ta Wau Alif Ta (marbutah)

سبنرڽ وا اد انتري لاين يڠ بلوم سياڤ..
تاڤي سوڤايا وا تاء لوڤا..
وا ڤون ناق لا بوات ڤاثل بندا ني..
لو ايڠت تاء تكا-تكي دالم چيتاي اهلي نجوم ڤق بلالڠ..
ككواتان هنڬ تواه ترلتق د مان..
جواڤن دي حروف تا..
كالو جادي با..
مستي جادي هنڬ بواه كن..

تاڤي وا راسكن كيت ني ترلالو برڬنتوڠ كڤد تواه..
سبب تو له نام هيرو كيت ڤون تواه..
اڤا سبنرڽ تواه ني..
كالو كيت بوكق كاموس..
لڤستو كيت ترنسلتاي ك بهاس ايڠڬريس..
جواڤنڽ اياله لوچق..
لو چاي ك ڤد تواه..
لو چاي تاء هنڬ تواه وجود..
برتاڤ برتواهڽ بلياو..
داڤت كريس تاميڠساري..
كالو جبت يڠ داڤت كريس تو دولو..
مستي هيرو كيت جبت..
سكاراڠ ني جبت دأڠڬڤ سباڬاي ڤمبراونتق..

تواه ني سريڠ دكايتكن نصيب..
بتول تاء..
دان لبيه كڤد نصيب باءيق..
بيلا نصيب يڠ تيدق باءيق بوكنڽ تواه..
تتاڤي مالڠ..
مالڠ ڤولاق تيدق برباو..
ادكه تواه برباو..
اد باو سوريا تاء؟

سبنرڽ لو چاي تاء..
تواه بوكنله تواه..
جاڠن ڤنيڠ..
تواه تو سبنرڽ قضاءع دان قدر..
دان ممڤرچايأي قضاءع دان قدر اداله سباهاڬين دري روكون ايمان..
سلالو ڬق وا تيڠوق اورڠ يڠ مڽثل بيلا دتيمڤا مالڠ..
سيڤاتوتڽ دي برشكور بيلا دتيمڤا تواه..
دان مڠوچڤكن يننالي الله بيلا دتيمڤا مالڠ..
دان لاڬي ساتو..
وا برهارڤله كيت جاڠنله مڠوچڤكن ڬود لوچق..
اڤا كات كالو اورڠ تو ناق ڬ ايايك سام ك..
ناق كاوين ك..
كيت دعاكن دي..
بوكنكه ايت لبيه برمعنى..
چوكوڤ 40 اورڠ دعاكن لو..
ان شاءالله اكن مقبول..

ڤايسلسهاسس انتري وا يڠ تاء سياڤ تو ڤاثل هيرو بب




sebenarnya wa ada entri lain yang belum siap..
tapi supaya wa tak lupa..
wa pun nak la buat pasal benda ni..
lu ingat tak teka-teki dalam cite ahli nujum pak belalang..
kekuatan hang tuah terletak di mana..
jawapan dia huruf Ta..
kalo jadi Ba..
mesti jadi hang Buah kan..

tapi wa rasakan kita ni terlalu bergantung kepada tuah..
sebab tu lah nama hero kita pun tuah..
apa sebenarnya tuah ni..
kalo kita bukak kamus..
lepastu kita translate ke bahasa Inggeris..
jawapannya ialah LUCK..
lu caya ke pada TUAH..
lu caya tak Hang Tuah wujud..
bertapa bertuahnya beliau..
dapat keris Tamingsari..
kalo Jebat yang dapat keris tu dulu..
mesti hero kita Jebat..
sekarang ni Jebat dianggap sebagai pemberontak..

tuah ni sering dikaitkan nasib..
betul tak..
dan lebih kepada nasib baik..
bila nasib yang tidak baik bukannya tuah..
tetapi malang..
malang pulak tidak berbau..
adakah tuah berbau..
ada bau Surya tak?

sebenarnya lu caya tak..
tuah bukanlah tuah..
jangan pening..
tuah tu sebenarnya qada' dan qadar..
dan mempercayai qada' dan qadar adalah sebahagian dari rukun iman..
selalu gak wa tengok orang yang menyesal bila ditimpa malang..
sepatutnya dia bersyukur bila ditimpa tuah..
dan mengucapkan innalillah bila ditimpa malang..
dan lagi satu..
wa berharaplah kita janganlah mengucapkan Gud Luck..
apa kata kalo orang tu nak g exam ke..
nak kawen ke..
kita doakan dia..
bukankah itu lebih bermakna..
cukup 40 orang doakan lu..
insyaAllah akan makbul..

peeslashass entri wa yang tak siap tu pasal hero beb..

2 ulasan:

greenhall berkata...

ya.. ya.. DIA maha mendengar dan maha mengetahui juga.

tiap yang berlaku, pasti ada hikmahnya.

so, kita patut redha dengan apa yang dah terjadi disamping bermuhasabah demi kebaikan harihari yang bakal mendatang.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

thats rite