April 04, 2010

Ha Ya Ro Wau (part2)

برسمبوڠ كڤد قيصه يڠ لڤس..
كيت ده تاو باڬايمان برمولاڽ ڤرتيليڠكهن..
اتاو بهاس لبيه مودهڽ ڤڤراڠن انتارا اورڠ كريستيان دان اورڠ اسلام..
دان سبنرڽ بوكن موده اونتوق تنترا2 كريستيان ني تعلوق بايتولمقديث سمولا..
سبب لڤس كراجأنيسلم يڠ لاين تاء داتڠ بنتو مريك..
مك سلوروه رعيت بايتولمقديث ني برسوڠڬوهممڤرتاهنكن نڬارا مريك..
نامون اءتس كهندق الله..
بايتولمقديث برجاي دچراوبوه اوليه تنترا2 سليب..
مريك برسوڠڬوه2 منظاليما رعيت2 يڠ ماسيه هيدوڤ..
دان يڠ ايڠكر مندڠار ارهن مريك..
سام سيڤارتي اڤا يڠ برلاكو كيني د العراق..
ملالوءي سومبر2 يڠ بوليه وا ڤرچايأي..

ساورڠ اهلي سجاره ڤرانچيس، ميچهعود بركات:

‘ڤد ساعت ڤناقلوكن جروسسليم اوليه اورڠ كريستيان تاهون 1099، اورڠ-اورڠ اسلام دبنتاي د جالن-جالن دان د رومه-رومه. جروسسليم تيدق ڤوڽا تمڤت لاڬي باڬي اورڠ-اورڠ يڠ كاله ايت. ببراڤ اورڠ چوبا مڠلق دري كماتين دڠن چارا مڠهندڤ-هندڤ دري بنتيڠ، يڠ لاين بركروماون د ايستان دان برباڬاي منارا اونتوق منچاري ڤرليندوڠن تراوتما د مسجد-مسجد. نامون مريك تتڤ تيدق داڤت مڽمبوڽيكن ديري دري ڤڠجرن اورڠ-اورڠ كريستيان ايت.‘

كيت تيڠڬلكن قيصه2 ككجمان تو..
سبب سكڠ ڤون لو بوليه نمڤق..
كيت اسها اڤا يڠ دلاكوكن اوليه اورڠ2 اسلام لڤس تو..
ديوراڠ وة بودوه ماچم اورڠ2 ملايو ك..
اد براوسها ناق داڤتكن سمولا بايتولمقديث تو..
نمڤقڽ ايمان ڤارا سلطان،امار دان خليفه ڤد وقتو تو ماسيه كوات..
بوكن ماچم سكاراڠ ني..
ڤميمڤين2 يڠ مڠاكو نڬارا اسلام..
بوات تاء تاهو ج دڠن نڬارا اسلام يڠ كنا سراڠ ڠن كافر2 لقناتو الله..
ميمڠ اد مريك هانتر تنترا ك سان..
تاڤي سباڬاي اڤا..
سباڬاي ڤمرهاتي..
سام ليۏل ڠن بودق2 سكاراڠ يڠ لبيه شوق منوتون بولا د مامق2..
هاڽ ممرهاتي دان ممكيق ملولوڠ..
نامون سوارا مريك هاڽ دسيتو..
بوكنڽ ممڤو ممبنتو مڽلامتكن مرواه اسلام ايت سنديري..

اوسها ڤميمڤين2 اسلام ني برحاصيل..
سيتيله مريك برساتو ڤادو..
دان برڬابوڠ تناڬ اونتوق مرمڤس كوتا سوچي ايت سمولا..
د انتارا ڤميمڤين يڠ ڤاليڠ ڬيڬيه دالم اوسها مڠهلاو تنترا سليب ايت اياله امامالدين زنكي دان دتروسكن اوليه انقڽ امار نورو الدين زنكي دڠن دبنتو اوليه ڤڠليم اساسالدين شيركوه..
نامون مريك ماسيه لاڬي تيدق ممڤو مندودوكي بايتولمقديث..
سيتيله 40 تاهون تنترا سليب منچراوبوه بايتولمقديث..
لاهيرله ساورڠ هيرو يڠ اكن مڽلامتكن مرواه اسلام يڠ تله ترچالر..
بلياو اياله سالهالدين ال-اييوببي..
سالهالدين دلاهيركن دالم كلوارڬ يڠ كوات اڬام..
ايهڽ دان جوڬ ڬورو ڤرتام بلياو اياله ناجمو الدين اييوب مروڤاكن توكوه يڠ تركنل ڤد وقتو ايت..

سلاين ايت،سالهالدين جوڬ منداڤت ڤنديديقن دري باڤ ساودرنيا اساسالدين شيركوه ساورڠ ڤڠليم ڤراڠ سيريا يڠ تله برحاصيل مڠالهكن تنترا سليب سام اد د سيريا اتاوڤون د مصر..
دالم ستياڤ ڤڤراڠن يڠ دڤيمڤين اوليه بلياو..
ڤاستي انق ساودرنيا سالهالدين ايكوت برڤراڠ والاوڤون ماسيه مودا..
ڤد عمور 16 تاهون بلياو سوده مڠيكوتي ڤناقلوكن د دمشيق..
ڤد اوسيا 25 تاهون ڤولا، بلياو برجاي منوندوقكن داولت فاتيميه د مصر..
داولت اين دڤراينته اوليه مريك يڠ برفهمن شيه..
اوليه كران اد يڠ چمبورو دڠن ڤقچئ سالهالدين ني..
سڠ ڤڠخيانت ني ڤرڬيله ريڤورت كت تنترا سليب يڠ برتمڤت د بايتولمقديث..
عبارت ڤوچوق دچيتا اولم منداتڠ..
تنترا سليب تو ڤون سديا ممبنتو مڠهلاو اساسالدين شيركوه دري مصر..
تنترا سليب دكتواي اوليه راج المريچ برجاي ممنڠي ڤرتمڤوران اول ايت..
نامون سيتيله منداڤت تاهو اداڽ ڤڠخيانت يڠ ممينتا بنتوان تنترا سليب..
مك امار نوررو الدين زنكي دان ببراڤ ڤميمڤين اسلام يڠ لاين مڠرهكن..
سوڤايا ڤڠخيانت هاروس دحكوم بوبوه..
سبب راج المريچ تو ده اد ڤرجنجين ڠن ڤڠخيانت يڠ برنام وازير شور تو..
اونتوق ممبري ڤرليندوڠن كڤد شور..
مك ڤڤراڠن ترچتوس لاڬي..
دان راج المريچ ترتوس..

ڤايسلسهاسس اماچم ده داڤت فيايل



V E R S I R U M I


bersambung kepada kisah yang lepas..
kita dah tau bagaimana bermulanya pertelingkahan..
atau bahasa lebih mudahnya peperangan antara orang Kristian dan orang Islam..
dan sebenarnya bukan mudah untuk tentera2 kristian ni takluk Baitulmaqdis semula..
sebab lepas kerajaanIslam yang lain tak datang bantu mereka..
maka seluruh rakyat BaitulMaqdis ni bersungguhmempertahankan negara mereka..
namun atas kehendak Allah..
BaitulMaqdis berjaya diceroboh oleh tentera2 salib..
mereka bersungguh2 menzalimi rakyat2 yang masih hidup..
dan yang ingkar mendengar arahan mereka..
sama seperti apa yang berlaku kini di Iraq..
melalui sumber2 yang boleh wa percayai..

Seorang ahli sejarah Perancis, Michaud berkata:

"Pada saat penaklukan Jerussalem oleh orang Kristian tahun 1099, orang-orang Islam dibantai di jalan-jalan dan di rumah-rumah. Jerussalem tidak punya tempat lagi bagi orang-orang yang kalah itu. Beberapa orang cuba mengelak dari kematian dengan cara menghendap-hendap dari benteng, yang lain berkerumun di istana dan berbagai menara untuk mencari perlindungan terutama di masjid-masjid. Namun mereka tetap tidak dapat menyembunyikan diri dari pengejaran orang-orang Kristian itu."

kita tinggalkan kisah2 kekejaman tu..
sebab skang pun lu boleh nampak..
kita usha apa yang dilakukan oleh orang2 Islam lepas tu..
diorang wat bodoh macam orang2 MELAYU ke..
ada berusaha nak dapatkan semula BaitulMaqdis tu..
nampaknya iman para Sultan,Emir dan Khalifah pada waktu tu masih kuat..
bukan macam sekarang ni..
pemimpin2 yang mengaku negara Islam..
buat tak TAHU je dengan negara Islam yang kena serang ngan kafir2 laknatullah..
MEMANG ada mereka hantar tentera ke sana..
tapi sebagai apa..
sebagai PEMERHATI..
sama level ngan budak2 sekarang yang lebih syok menoton bola di mamak2..
hanya memerhati dan memekik melolong..
namun suara mereka hanya disitu..
bukannya mampu membantu menyelamatkan maruah Islam itu sendiri..

Usaha pemimpin2 Islam ni berhasil..
setelah mereka BERSATU PADU..
dan BERGABUNG TENAGA untuk merampas kota Suci itu semula..
Di antara pemimpin yang paling gigih dalam usaha menghalau tentera Salib itu ialah Imamuddin Zanki dan diteruskan oleh anaknya Emir Nuruddin Zanki dengan dibantu oleh panglima Asasuddin Syirkuh..
namun mereka masih lagi tidak mampu menduduki BaitulMaqdis..
setelah 40 tahun tentera salib menceroboh BaitulMaqdis..
lahirlah seorang hero yang akan menyelamatkan maruah Islam yang telah tercalar..
beliau ialah Salahuddin al-Ayyubbi..
Salahuddin dilahirkan dalam keluarga yang kuat agama..
ayahnya dan juga guru pertama beliau ialah Najmuddin Ayyub merupakan tokoh yang terkenal pada waktu itu..

selain itu,Salahuddin juga mendapat pendidikan dari bapa saudaranya Asasuddin Syirkuh seorang panglima perang Syria yang telah berhasil mengalahkan tentera Salib sama ada di Syria ataupun di Mesir..
dalam setiap peperangan yang dipimpin oleh beliau..
pasti anak saudaranya Salahuddin ikut berperang walaupun masih muda..
pada umur 16 tahun beliau sudah mengikuti penaklukan di Damsyik..
pada usia 25 tahun pula, beliau berjaya menundukkan Daulat Fatimiah di Mesir..
Daulat ini diperintah oleh mereka yang berfahaman Syiah..
oleh kerana ada yang cemburu dengan pakcik Salahuddin ni..
sang pengkhianat ni pergilah report kat tentera salib yang bertempat di BaitulMaqdis..
ibarat pucuk dicita ulam mendatang..
tentera salib tu pun sedia membantu menghalau Asasuddin Syirkuh dari Mesir..
tentera salib diketuai oleh Raja Almeric berjaya memenangi pertempuran awal itu..
namun setelah mendapat tahu adanya pengkhianat yang meminta bantuan tentera salib..
maka Emir Nurruddin Zanki dan beberapa pemimpin Islam yang lain mengerahkan..
supaya pengkhianat harus dihukum bunuh..
sebab Raja Almeric tu dah ada perjanjian ngan pengkhianat yang bernama Wazir Shawar tu..
untuk memberi perlindungan kepada Shawar..
maka peperangan tercetus lagi..
dan Raja Almeric tertewas..

peeslashass amacam dah dapat feel

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

msti sejarah ko A+ kan time spm...

hehe..

aku nak gak bersuara berkata...

msti sejarah ko mse SPM A+ kan..



hehehe...

greenhall berkata...

sambung lg bro. sambung..

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

sejarah wa b je..
skang baru nak blaja..