Mac 12, 2010

Sod Lam Alif Ta (Marbutah)

سبتو لڤس
وا باليق جوهر سبب 2 ڤوڤو وا كاوين..
ڤتا يڠ ديوراڠ بوات تو ماچم حرام..
مڠوجي كصبرن وا سباڬاي سأورڠ ڤمباچ ڤتا يڠ باءيق..
وا سست 2 كالي..
اويق ايسسو ڤون ساله باڬي دريچشن..
تاڤي تقڤ يڠ ڤنتيڠ وا سمڤأي..
حاصيل بنتوان ڤقچئ سوم..

اوليه كران وا ده سمڤأي جوهر..
وا ڤون كونتيك لا راكن2 سبايا وا..
اجق ليڤق2 بوال2 سكيت..
اداله 3 اورڠ وا كونتيك اجق ليڤق..
تاڤي وا جومڤ سورڠ ج..
ايففي..
بلياو ني بسسيس كومڤولن 18 واتس..
ميمڠ تق ڤرنه مڠهمڤاكن وا..
وا راچون دي داتڠ كونۏو وا..
دي داتڠ..
هاريتو ڤون دي داتڠ ليڤق ڠن وا لڤس باليق كج..

تمڤت ڤرتموان مچد كولاي..
كولاي ده اد مچد..
24 هواورس بب..
ني مستي ماوي يڠ سوه سبب سنڠ نق ليڤق مچد..
ايففي سمڤأي دولو..
ڤاستو بلياو اجق وا ڬ داڠا باي..
كالو اسيڠ نق داتڠ جومڤ بيار دي تاڽ كيت كت مان..
بيلڠ ايففي..
وا ناءيق ڤرسونا ايففي..
كالي كدوا سلڤس هاري راي اريتو..
ده ماچم كت بودق بوجڠ ده كت دي ني..
تروس ليڤق كت بيچه چلوب..
دولو تيمي بلاجا سڬن نق ليڤق سان..
سبب سومبر كواڠن..
لاين بند سمڤأي هابيس ماءين كيتوراڠ ڤون بلاه..

توڤيق ڤربوالن هاريتو ميمڠ ده ماچم اورڠ ديواس..
وا تق سدر..
وا ده ديواس..
ايففي بيتااو وا بندا يڠ مناريق..
لو تاو كناڤ صلاة تو تياڠ اڬام..
سبب دالم صلاة لو ده مڽمڤورناكن روكون اسلام..
بوكن سچارا لاهيرايه..
نامون سچارا باطينيه..

كيت امبيل روكون اسلام يڠ ڤرتام..
مڠوچڤ دوا كلمة شهادة..
يڠ ني وا تق ڤايه چيتي..
كالو لو صلاة ميمڠ لو تاو..
دان روكون اسلام يڠ كدوا ڤولا اياله صلاة..
ده ترڠ2 نية لو برصلاة..
تقكن لو من فرمۏيللي كوت..
روكون اسلام يڠ كتيڬ ايايت ڤواسا..
دالم صلاة لو اد ماكن مينوم تق؟؟
معنىڽ كيت كنا برڤواسا سوقتو برصلاة..
مان اد لاڬي ڤركرجأن اتاو ڤربواتن يڠ ملارڠ لو دري ماكن دان مينوم..
كالو اد بيتااو وا..
روكون اسلام يڠ برايكوتڽ زكاة..
مستي لو اكن ترتاڽ2 ماچم مان زكاة بوليه برسڠكوت ڤاوت دڠن صلاة..
جوم كيت اسها مقصود زكاة دري سڬي بهاس..
فهم تق؟؟
بوليه تق لو صلاة دالم كادأن تيدق سوچي..
دالم كادأن برهادس..
تق بوليه كن..
معنىڽ دالم صلاة ڤون اد زكاة..
دان يڠ روكون اسلام يڠ كليم..
منونايكن حاج..
لو بوات حاج كت مان..
كت بيت الله كن..
كت مكه..
دان قبلت كيت سكڠ منوجو ك مان..
اد ك منوجو ك جيڤون..
منوجو ك اميريك..

سو ترجواڤ تق اڤ يڠ وا بينچڠكن..
كالو ايك س ڤاهم كونتيك وا..
كيت ليڤق2 مينوم مالم..
سمبيل بينچڠ ڤاسل ملم..
ههاها..

ڤايسلسهسس وا انتي ملم. ملم سنجات كاڤيتاليس


VERSI RUMI

sabtu lepas..
wa balik johor sebab 2 pupu wa kawin..
peta yang diorang buat tu macam haram..
menguji kesabaran wa sebagai seorang pembaca peta yang baik..
wa sesat 2 kali..
awek esso pun salah bagi direction..
tapi takpe yang penting wa sampai..
hasil bantuan pakcik SWM..

oleh kerana wa dah sampai johor..
wa pun kontek la rakan2 sebaya wa..
ajak lepak2 bual2 sket..
adalah 3 orang wa kontek ajak lepak..
tapi wa jumpe sorang je..
EFFY..
beliau ni bassis kumpulan 18 watts..
memang tak pernah menghampakan wa..
wa racun dia datang konvo wa..
dia datang..
haritu pun dia datang lepak ngan wa lepas balik keje..

tempat pertemuan mcD kulai..
kulai dah ada mcD..
24 hours beb..
ni mesti mawi yang suh sebab senang nak lepak mcD..
Effy sampai dulu..
pastu beliau ajak wa g danga bay..
kalo ASENG nak datang jumpe biar dia tanya kita kat mana..
bilang Effy..
wa naik Persona Effy..
kali kedua selepas hari raya aritu..
dah macam kete budak bujang dah kete dia ni..
trus lepak kat beach club..
dulu time belaja segan nak lepak sana..
sebab sumber kewangan..
layan band sampai habis main kitorang pun blah..

topik perbualan haritu memang dah macam orang dewasa..
wa tak sedar..
wa dah dewasa..
effy bitau wa benda yang menarik..
lu tau kenapa solat tu tiang agama..
sebab dalam solat lu dah menyempurnakan rukun islam..
bukan secara lahiriah..
namun secara batiniah..

kita ambil rukun islam yang pertama..
mengucap dua kalimah syahadah..
yang ni wa tak payah cite..
kalo lu solat memang lu tau..
dan rukun islam yang kedua pula ialah solat..
dah terang2 niat lu bersolat..
takkan lu men farmville kot..
rukun islam yang ketiga iaitu puasa..
dalam solat lu ada makan minum tak??
maknanya kita kena berpuasa sewaktu bersolat..
mana ada lagi perkerjaan atau perbuatan yang melarang lu dari makan dan minum..
kalo ada bitau wa..
rukun islam yang berikutnya zakat..
mesti lu akan tertanya2 macam mana zakat boleh bersangkut paut dengan solat..
jom kita usha maksud zakat dari segi bahasa..
faham tak??
boleh tak lu solat dalam keadaan tidak suci..
dalam keadaan berhadas..
tak boleh kan..
maknanya dalam solat pun ada zakat..
dan yang rukun islam yang kelima..
menunaikan haji..
lu buat haji kat mana..
kat baitullah kan..
kat mekah..
dan kiblat kita skang menuju ke mana..
ada ke menuju ke jepun..
menuju ke amerika..

so terjawap tak apa yang wa bincangkan..
kalo x paham kontek wa..
kita lepak2 minum malam..
sambil bincang pasal MLM..
hahaha..

peeslashass wa anti MLM. MLM senjata kapitalis..

2 ulasan:

nurlailie izani berkata...

nice entry...ak ske baca entry ko addy..mmg best..byk info..trskan tulis cmni ek...ak nk bc lg n lg...heheeh

LanaBulu berkata...

Moga2 kita cepat dapat menegerjakan haji..