Mac 22, 2010

HA YA RO WAU

arini wa nak bual pasal sirah..
mungkin ini dapat menaikkan semangat jihad dalam diri luorang..
sebab bila wa baca sirah ni..
bulu2 roma wa meremang..
semangat tu lahir..
tapi dengan penulisan wa ni..
wa x harap pun lu meremangkan bulu roma lu..
wa tulis secara simple je..

insan yang wa nak cerita ni bukanlah insan yang wujud semasa zaman nabi Muhammad dulu..
kesah ni berlaku lebih kurang 100 tahun selepas kejatuhan Kerajaan Saljuk..
lepas lebih kurang 500 tahun Islam menakluk Jurusalem atau lebih dikenali sebagai BaitulMaqdis..

lu tau tak kenapa BaitulMaqdis ni jadi rebutan..
sebabnya..
BaitulMaqdis ni ialah tempat suci bagi agama2 samawi..
lu tau x apa tu agama samawi..
kalo tak tau klik sini..
BaitulMaqdis berjaya ditawan semasa zaman khalifah Umar al-Khatab..
penawanan tu berlaku secara damai..
dan bukan melalui peperangan..
apa yang menyebabkan kafir2 lahanat tu mendapatkan semula BaitulMaqdis ni?
sebelum kerajaan saljuk mengambil alih tampuk pemerintahan..
orang2 kristian bebas datang ke sana untuk mengerjakan haji..

"Orang-orang Kristian dari Eropah datang mengerjakan haji dalam jumlah rombongan yang besar dengan membawa obor dan pedang seperti tentera."


oleh kerana toleransi agama..
so diorang ni boleh datang suka hati lah..
tapi bila kerajaan saljuk memerintah..
mereka dilarang berpelakuan seperti tu..
semua ni atas dasar2 keselamatan mereka sendiri..
tapi kafir2 ni salah anggap..
diorang ingat kita memperlekeh agama diorang..
pastu ada pulak paderi2 yang cucuk dan menyuntik semangat mereka..
dan sebab time tu orang2 Islam pun dah berpecah belah..
mudah je kafir2 ni mengalahkan orang Islam..



ops..
takdelah mudah sangat..
tapi lu bayangkan pada masa tu..
kerajaan Islam dah besar mana..
dah 500 tahun memerintah..
bayangkan dah berapa besar kawasan yang memeluk Islam..
sampai ke tanah melayulah..
time2 hang tuah dan saudara2nya..
time sultan mahmud mangkat dijulang..
tapi masa perang salib tu..
ada lu dengar pahlawan2 melayu yang gagah dan kebal..
beserta ilmu2 mistik ni bantu orang Islam kat sana..
wa rasa ada..
tapi hero2 tu tak tercatatlah dalam buku sejarah lu..

sebab kalo ada dah kompom2 bersepah budak2 melayu ni..
g afganistan..
g iraq..
g jurusalem..
g jihad kat sana..
ni hero2 yang bersifat patrotik yang mereka banggakan..
bro hero2 tu pun omputih2 ni yang bagi lesen nak riliskan..
biasalah nak tingkatkan semangat patriotisme..
ideologi kafir tu..

wa stop dululah..
kang wa post panjang2 bukan lu nak baca pun..
ni baru mukadimah je ni..
mukadimah pun baru separuh..
haha..

peeslashass arini wa x tulis jawi..

2 ulasan:

bukan engkau berkata...

tak men-jawi sebab..?
*web jawi dah takleh bukak*

haha selamat berpindah d web lain!
*clue: GOOGLELAH! :D

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

eh entri atas tu kan jawi..
haha..
i da jupe..