Mac 18, 2010

Jim Nun Alif Ya Ta(Marbutah)

لو تاو تق اڤ جنايه ڤاليڠ كجم سكالي..
ادكه رسواه؟؟
ادكه ممبونوه؟؟
باڬايمانا ڤولا مرومڤق؟؟
دان برزنا ترڬولوڠ دالم ڬولوڠن مان؟؟
بيلا بركات تنتڠ جنايه..
سلالو ساڠت كيت ايڠت جنايه٢ دأتس..
تاڤي كيت لوڤا..
سكارڠ ني اچڤ كالي كيت لاكوكن جنايه ني تنڤا كيت سدري..

منيڠڬلكن صلاة..
يا منيڠڬلكن صلاة اداله جنايه يڠ ڤاليڠ كجم د دنيا..
لو تاو تق سبب اڤ منيڠڬلكن صلاة ني كاتڬوري جنايه..
سبب اين سام حالڽ دڠن مروبوهكن اڬام..

رسول الله سللا اللهاو الايهي وا سللم برسبدا:

"اكو دڤراينتهكن ﴿الله﴾ اونتوق ممرڠي مأنسي سهيڠڬ مريك ماهو برسقسي بهاوا سسوڠڬوهڽ تياد توهن سلاين الله دان محمد اداله اوتوسنڽ، منديريكن صلاة دان منونايكن زكاة. اڤابيلا مريك تله ملاكوكن ايت، مك داره دان هرتا مريك ترجامين اوليهكو، كچوالي يڠ برداسركن حق اسلام، مك اوروسن مريك اد ڤد الله"


﴿رواية بخاري دان مسلم﴾

سو اڤ لاڬي..
سكڠ ني كيت بوليه اڠكت سنجات..
كڤد مريك يڠ تيدق مڠاكو تياد توهن يڠ دسمبه سلاين الله دان محمد اوتوسن الله..
اوات؟؟
تق براني..
ده ڤودر ك سماڠت جهاد دالم ديري لو..
تقڤ٢..
كيت كومڤول كقواتن دولو..
جوم صلاة د مسجد دولو..
راماي٢ مڠيءمارهكن رومه٢ الله..
دري سيتو..
ڤرڤادوان اكن وجود..
بوكن دڠن هاڽ ملااوڠكن ساتو..
رعيت ددولوكن..


سباهاڬين ڤنوليسن درومڤق دري بوكو سيقسا منيڠڬلكن صلاة مخلس شركون..

ڤايسلسهسس ڤريڠاتن اين اونتوق وا سبنرڽ

salah sendiri sebab tak berjemaah di masjid

lu tau tak apa jenayah paling kejam sekali..
adakah rasuah??
adakah membunuh??
bagaimana pula merompak??
dan berzina tergolong dalam golongan mana??
bila berkata tentang jenayah..
selalu sangat kita ingat jenayah2 diatas..
tapi kita lupa..
sekarang ni acap kali kita lakukan jenayah ni tanpa kita sedari..

meninggalkan solat..
ya meninggalkan solat adalah jenayah yang paling kejam di dunia..
lu tau tak sebab apa meninggalkan solat ni kategori jenayah..
sebab ini sama halnya dengan merobohkan agama..

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda:

"Aku diperintahkan (Allah) untuk memerangi manusia sehingga mereka mahu bersaksi bahawa sesungguhnya tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusanNya, mendirikan solat dan menunaikan zakat. Apabila mereka telah melakukan itu, maka darah dan harta mereka terjamin olehku, kecuali yang berdasarkan hak Islam, maka urusan mereka ada pada Allah"


(Riwayat Bukhari dan Muslim)

so apa lagi..
skang ni kita boleh angkat senjata..
kepada mereka yang tidak mengaku tiada tuhan yang disembah selain Allah dan Muhammad utusan Allah..
awat??
tak berani..
dah pudar ke semangat jihad dalam diri lu..
takpe2..
kita kumpul kekuatan dulu..
jom solat di masjid dulu..
ramai2 mengi'marahkan rumah2 Allah..
dari situ..
perpaduan akan wujud..
bukan dengan hanya melaungkan SATU..
rakyat diDULUkan..


sebahagian penulisan dirompak dari buku seksa meninggalkan solat Mukhlas Syarkun..

peeslashass peringatan ini untuk wa sebenarnya

4 ulasan:

greenhall berkata...

sangat stuju. masjid adalah tempat untuk mengumpul kekuatan.






aku pun rajin gak buat jenayah ni. adoi.





sedar x? kerajaan dah macam singkirkan smua yg berkaitan jihad dari silibus pdidikan islam kat skolah.

CikPiN berkata...

topik jihad masih ada lagi dlm silibus IPT.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

greenhall
betul tu punca berlaku semua ni adalah kerana wujudnya isme2 tu..
isme hanyalah tanggapan peribadi yang xde hala tuju..
Islam adalah jalan lurus yang telah Allah kurniakan kepada kita..
jom hapuskan semua isme2 tu..


cik pin
alhamdulillah..
tapi macam dah terlalu tua kan..
dah nak jadik buloh dah..
kan lebih baik kita ajar dari rebung..

Naz berkata...

tq bro pasal ingatkan gua... :)