Oktober 19, 2010

Surat Chenta

Dah lama Ridhwan Saidi jemput wa menulis untuk menyertai "Penyertaan Untuk Antologi SURAT CINTA KITA", namun wa tidak lagi menjawab samaada ingin menyertai ataupun tidak. Wa memang berminat untuk menulis tapi masa kurang menyebelahi beserta idea-idea yang kurang mantap. Wa sering tertanya-tanya bagaimana wa ingin memulakan penulisan wa. So wa harap luorang dapat membantu wa dalam penulisan wa yang ni. Wa taip mengikut format penulisan yang betul la. Bukan seperti format wa tulis sebelum ni. Khas untuk wa hantar kat binfilem.




Sang Penchenta
24434

Chenta, wa ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kerana lu wa kenal erti cinta sebenar. Wa teringat lagi waktu pertama wa menulis surat cinta. Walaupun bukan kepada lu, namun itulah kali pertama wa mengenal chenta. S namanya, waktu itu wa masih memakai seluar dalam yang dibelikan oleh ayahanda di Tan Brothers. Kecil, comel dan menjadi perhatian setiap jejaka melayu ketika itu. Namun sayang kad raya yang telah S berikan waktu dulu hilang kerana ingin wa sorokkan dari ayah bonda. Pada mulanya wa x paham mengapa kad tersebut penuh dengan huruf B, namun filem2 omputih membuka mata wa yang huruf B tu adalah bentuk "heart". S blah dari hidup wa setelah berpindah ke selatan tanah melayu.

Surat chenta berikutnya wa serahkan kepada F, memang menjadi tradisi bila ada pelajar baru masuk, cun memang sesuai jadi pakej kena usha satu sekolah. Wa tidak ketinggalan mengorak langkah. Bedak dan minyak wangi ayahanda wa menjadi sasaran untuk wa lumurkan pada surat tersebut. Ilmu-ilmu pengasih yang diajarkan didalam buku terus wa pelajari demi mendapatkan perhatian si F. Namun satu panggilan di pablik pon di sekolah mengubah persepsi wa terhadap si F. Di depan wa lu mengaku suka wa. Dalam talian bersama si Z lu kata lu suka Z. Kerana lu wa pangkah semua gadis-gadis. Sedangkan pada waktu tersebut ustazah belum cerita lagi pasal mani. Mengapa perlu wa benci gadis-gadis sedangkan wa belum tahu fungsi gadis-gadis.

3 tahun berselang wa didatangi dengan surat chenta pula. Walaupun chenta yang ingin dilahirkan bukanlah chenta pasangan kekasih namun chenta akak adik. Wa layankan sahaja surat tersebut dan menyebabkan chenta wa pada posmen surat chenta kakak angkat wa terbalas. Berchenta dengan S merupakan cabaran yang besar kerana S dimiliki oleh pelajar kanan. Peduli apa wa dengan pelajar kanan, yang penting S bukan tunangan atau isteri lu. Perchentaan dengan S lebih advanced kerana perchentaan berlanjutan sehingga ke ganggang telefon dan tidak sekadar tisu sebagai penghubung bicara. Masih lagi wa simpan setiap baris ayat S sebagai bukti kami pernah berkasihan. Kesetiaan yang wa harapkan musnah kerana jodoh antara kita mungkin tidak tertulis di Arasy. Nama anak yang kami bincangkan kini ber BIN kan orang lain.

Setelah 2 tahun tidak bergaul dengan gadis, lu kenalkan wa dengan C. Memang menepati ciri-ciri idaman bonda. Namun kesungguhan wa mendapatkan C juga gagal. Wa selaku orang ketiga sanggup mengundur diri demi kebahagiaan orang tua C. Semenjak dari itu ramai gadis muncul dalam diri wa N yang kini tunangan orang, I yang masih tercari-cari lelaki idamannya. Z muncul sebagai perkenalan watak Syaitan dalam diri wa.

Kemudian si Y muncul kerana kehilangan punca kasih sayang. Wa selaku hero pujaan malaya yang sering menjadi tempat A mengadu turut menjadi tempat mengadu si Y. Akhirnya kami bersama dan si Y beriya-iya sangat ajak wa declare. Tarikh yang cantik bukanlah penentu hubungan tersebut berjaya. Y wa tinggalkan kerana kehendak nafsu serakah Y terlalu tinggi. Pegangan iman yang sering kali goyah sewaktu bertemu Y berjaya wa kawal membuktikan cinta wa pada lu masih lagi utuh. Namun cubaan masih lagi lu berikan dengan memperkenalkan si M yang tampak baik pada luaran. "Don't Judge A Girl By Its Appearance" simpulan bahasa yang paling sesuai wa gunakan pada masa kini.

H merupakan gadis terakhir wa sebarkan ayat-ayat cinta. Tiada lagi surat chenta yang ada hanyalah SMS chenta. Teknologi mengubah cari hidup wa dari surat ke telefon pablik, telefon talian tetap, sms, ym, vidiyo call dan kini fesbuk menjadi tempat bercinta walaupun teknologinya tidak sampai ke tahap vidiyo call.

Kini tiada lagi surat-surat chenta untuk wa serahkan kepada gadis-gadis. Chenta wa kini hanya untuk lu. Wa harap lu jangan pesongkan wa. Lu tunjukkan wa jalan yang lurus. Jalan yang lu redhai dan bukan jalan mereka yang sesat.


~Hamba Mu~


peeslashass agak2 boleh anta kat ridhwan x?

8 ulasan:

asma HazeLnut berkata...

ape yg di cari dari si awek edi..? selamat..

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

sahabat, peneman, tempat mencurah kasih dan tempat pemuas nafsu..


semua tu untuk isteri


awek dah xnak carik dah..

jaie berkata...

thumbs up.


jom buat sunnah.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

jom bro..

asma HazeLnut berkata...

good then

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

huhu

elyse berkata...

addy

kenapa tak letak nama betul terus?

pening baca N, Y, S,

hahaha

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

nanti diorang mintak royalti lak bila aku dah femes nanti..

haha