Februari 25, 2010

Mim Nga Nun Dal Wau Nga

best plak wa rasa kalo tajuk wa pasni tulis camtu je..
boleh la belaja jawi..
memandangkan bulan doblas kelmarin ramai yang bernikah..
so wa dapat rasakan..
skang ni dah ramai yang baru lekatla..
apa plak kes cite wa niari..

saja je wa nak bitau berita baik buat ibu2 yang mengandung..
kalo rasa letih2..
lesu..
menderita ketika ingin melahirkan anak..
wa ada satu cara bagi mengurangkannya..
TA ALIF MIM RRO..
atau dalam bahasa melayunya Kurma..
wa x paham la mana boleh jadi ayar Kurma tu..
time kecik2 slalu gak wa konfius kuah kurma ngan buah kurma..
kalo ada sesiapa yang mempunyai hujah2..
kompelin kat wa k..

macammana plak buah tamar ni boleh mengurangkan sakit..
dan keletihan sume tu..
oraite..
skang bukak panduan hidup kita..
la xkan x tau..
Al-Quran la..
bukak surah Maryam ayat 23-26..
so paham x??
kalo x paham..
lu bukakla tafsir al-Quran..
xkan tu pun wa nak ajar..



kalo lu malas sangat nak bukak..
wa bagi la sinopsis sket2..
kesahnya time Maryam menderita sakit ingin melahirkan Nabi Isa..
beliau bersandar pada pangkal pohon tamar..
dan maryam pun ada kompelin sket la..
kata alangkah baik kalo dia mati sebelum terjadinya sesuatu yang tak diingini..
lepastu..
Jibril beritahu Maryam dari tempat yang rendah..
"jangan la sedih sangat,Allah menjadikan anak sungai dibawah mu..
dan goncanglah pohon tamar dan buahnya akan gugur..
makan,minum dan bersenanghatilah kamu.."

buah tamar ni kaya dengan vitamin b6, asid folik,kalium, zat besi dan magnesium..
magnesium ni susah untuk diperolehi dalam bentuk semula jadi..
dan sangat penting utk ibu2 mengandung bagi memantapkan..
jantung dan sistem peredaran darah..
so untuk time mengandung pun bagus..
skang wa cite lepas bersalin plak..
time bersalin tu kadar gula dalam darah akan menurun..
dan akan menyebabkan kelesuan..
ni basic la..
lu pun boleh tgk kalo orang kurang gula..
lemau je..
tu yang orang suh sahur makan kurma tu..
ni x..
makan komain banyak..
tapi lemau je..
so time tula ibu2 ni memerlukan karbohidrat untuk mengembalikan tenaga..
disamping kalium atau dikenali sebagai potasium..
fungsi kalium ialah menyeimbangkan cecair dalam badan..
disamping memantopkan fungsi saraf serta otot..

so skang lu caya x..
yang Quran tu memang lengkap..
sampai cite orang mengandung pun ada dalam tu..
abes tu kenapa payah sangat nak ikut Quran dalam menggubal undang2..
nape plak kita nak ikut undang2 ciptaan manusia..
yang dari barat yang ikut kepala depa je..
wa harap pasni membe2 wa yang jadik loyer..
buat keputusan berdasarkan..
kes2 dalam Quran..
bukan kes2 omputih..

masih mencedok tulisan Dr Danial - Quran Saintifik bab 78 ms 230

peeslashass my name is Khan mengangkat nama Islam??

2 ulasan:

greenhall berkata...

thnx 4 da tips.









susah nak paham sisi pemikiran sutradara mynameiskhan tu.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

ko dah tgk eh jaie..

aku x tgk lagila cite tu