Julai 06, 2010

B A N K I S L A M

bank2 islam tumbuh ibarat cendawan masa kini..
hampir kesemua bank2 konvensional telah convert kepada islam ni..
agak2 lu diorang ada ke ngucap 2 kalimah syahadah sebelum convert ni..

bagi mereka yang dah belajar hampir 5-6 tahun tentang perbankan islam ni pun terus menjadi rebutan bank2 yang dah masuk islam ni..
wa masih teringat lagi lawak potong saga..
lu usha la kat youtube..
lawak dan sangat lawak kerana si namawee tu sanggup potong zakarnya untuk berurusan dengan bank islam..
lepas tu siap fotostat nak bitau yang dah potong..

hei kamon..
masuk islam bukannya bermakna kena potong..
kalo x potong x boleh masuk islam ke?
potong tu kerana kebersihan..
dan kebersihan tu sebahagian dari iman..
yang budak2 sekarang dok sibuk bebual pasal iman tu..
kata sabar tu separuh dari iman..
beb bukan separuh beb..
sebahagian..
betul kan wa kalo silap k..
x silap wa iman tu terbahagi kepada 70 bahagian..

kembali kepada tajuk..
apakah yang dimaksudkan dengan bank islam?
adakah yang dimaksudkan dengan bank islam ni jual belinya dilakukan dengan cara islam?
adakah pelaburan yang dilaksanakan oleh bank islam ini dilaburkan pada orang2 islam?
bermacam persoalan yang bermain dalam kotak pemikiran wa..
dan mengapa baru kini bank islam ni wujud?
kenapa tidak dari zaman kegemilangan islam lagi bank2 ni wujud?
adakah sekarang ni zaman kegemilangan islam?

lu tengok tu..
berapa banyak persoalan yang x dapat wa rungkaikan..
tapi dari apa yang wa nampak..
sekali lagi wa tekan kan..
dari apa yang wa nampak..

tiada bezanya bank islam dan bank konvensional yang lain..
bagi yang meminjam pastinya memulangkan pinjamannya beserta ribanya..
jika sebelum ni wa cerita yang bank konvensional sama je ngan along..
bank islam pun pada wa sama je ngan bank konvensional..
yang berbezanya adalah terma2 dalam perjanjian..
mungkin pada along termanya ialah bunga..
pada bank2 termanya ialah faedah..
dan pada bank islam kalo x silap wa mudarabah..
wa x tau..
wa taip je..
wa x amek perbankan islam..
kalo salah betulkan k..

so kalo lah lu nak melarikan diri dari ke riba an ni macam mana..
maknanya benarlah hadis nabi..
dari 1000 orang 999 darinya akan masuk ke neraka..
fine tu bukan wa yang kata..
wa ada sumber..
ni klik la..
dia cakap bahasa omputih..
so pernisbahannya bukannya 1/10..
999/1000..
wa hanya mampu memberitahu..
tapi x bermakna wa jauh dari riba ni..
dah terang2 wa belajar pun ada PTPTN..
tu dah riba..
apa yang wa boleh buat hanyalah berdoa dan bertaubat setiap hari..
supaya dapat melarikan diri dari semua ini..

nampak macam wa baik kan..
wa x baik pun..
kadang2 wa pun terleka..
tapi bila wa dah tulis ni kurang2 wa cuba untuk memperbaiki diri wa..
sebab yang suka baca tulisan wa ni pun wa sendiri..

peeslashass sekarang ni siapa yang salah..setan ke lu?

4 ulasan:

jaie berkata...

bagus.. bagus.
mmg gua sgt setuju.
nama je perbankan Islam. tp xikot 100% Islam.



jom brainstorm, pe yg kita boleh buat utk elak semua ni.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

wa rasa kita perlu elakkan meminjam..

yang dah pinjam tu xpe..
kita teruskan..
tapi yang akan pinjam kita elakkan..

Lullaby berkata...

dulu masa biologi gua ada belajar pasal bank sperma.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

wa rasa bank sperma tu pun lagi bagus dari bank yang ada skarang ni