Julai 08, 2011

Bertani

Wa bukan nak bercerita tentang kaum-kaum petani yang memberontak di negara satu ketika dahulu. Yang menjadi inspirasi kepada pemuda-pemuda berjiwa punk untuk bangkit esok pagi menuju ke perhimpunan yang dianggap haram bagi sesetengah manusia. Dan ada juga yang menganggapnya perhimpunan yang suci, yang mana dapat membersihkan sistem-sistem yang telah lama wujud di tanah bertuah ini.

Pernah tak luorang perasan suatu ketika dahulu, datuk dan nenek moyang kita merupakan petani-petani yang mengerjakan tanah kurnian Allah. Lu pernah tak dengar yang datuk kepada moyang lu merupakan seorang peguam. Dalam filem-filem lama juga menceritakan tentang golongan-golongan yang lahir lama dan jauh dari kita merupakan golongan petani. Adakah kerana teknologi menyebabkan ramai manusia kini meninggalkan kampung dan tanah untuk menjadi hamba kepada teknologi itu sendiri. Cuba lu tengok sekeliling lu, lu perasan tak ada golongan yang meminta-minta. Ada yang menipu dan mencuri untuk mendapatkan sesuatu. Adakah teknologi mengajar lu untuk melakukan sebegitu.

Pendapat wa, mereka dahulu, maksud wa moyang lu dan generasi sebelum wa hidup dalam Daulah Islam. Daulah Islam merupakan sebuah negara yang ditadbir oleh pemimpin Islam dan bernaung dibawah seorang Khalifah dan sistem pemerintahan ini di panggil sistem khilafah. Pada zaman tersebut, setiap muslim diberi tanah untuk di usahakan sendiri. Mereka juga diberikan bantuan sabsidi seperti baja dan anak-anak tumbuhan. Oleh kerana akhlak mereka pada zaman tersebut jauh lebih baik dari sekarang, maka penjualan sabsidi jarang berlaku pada zaman tersebut. Namun semua itu berubah selepas tanah melayu menerima pakai sistem demokrasi berparlimen. Sistem ciptaan manusia yang pada mulanya kelihatan sempurna. Namun sistem itu semakin lama semakin musnah.



Selepas sistem manusia menjadi pegangan manusia kini. Maka ideologi-ideologi kufar yang lain pun menular dalam fikiran manusia, seperti kapitalis, sosialis, komunis dan macam-macam lagi idea dari luar yang mereka guna pakai. Kita mudah lupa yang sebenarnya jawapan kepada segala masaalah yang berlaku kini ada di tangan kita. Wa jamin setiap rumah yang beragama Islam pasti ada senaskah Al-Quran. Marilah bersama-sama kita wujudkan kembali Daulah Islam. Katakan tidak kepada demokrasi, dan tidak perlulah menyertai perhimpunan yang langsung tidak memberi apa-apa perubahan.

peeslashass lagho ialah sia-sia

Tiada ulasan: