Julai 19, 2011

Anugerah Bintang Popular

Jumaat malam haritu wa layan planet muzik. Anugerah yang menggabungkan 4 negara yang serumpun. Yang mana mereka mengangkat pemuzik-pemuzik yang hebat sekaligus menyaksikan negara mana lebih hebat dalam berkarya. Memandangkan wa layan tak layan je anugerah tu, wa lebih fokus sewaktu penobatan Siti Nurhaliza sebagai artis serantau paling popular dan x silap wa dah menang lebih dari 10 kali. Bermaksud lebih dari sedekad. Sedangkan bagi wa penglibatannya dalam bidang seni pada waktu kini adalah sangat terhad. Dan tahun depan Siti tidak boleh bertanding dalam kategori tersebut. Perkara yang sama berlaku sewaktu anugerah bintang popular, di mana Siti sendiri keluar dari bertanding untuk anugerah tersebut dan barulah beberapa artis yang lain seperti Rosyam Noor, Saiful Apek dan Faizal Tahir memenangi anugerah tersebut.

Walaupun empayar Siti makin musnah, namun kerana popularitinya Siti masih menjuarai pertandingan tersebut. Ini dapat wa kaitkan dengan cengkaman kuasa pemerintah negara wa sendiri. Walaupun berbagai spekulasi tentang pemerintahan part politik kerajaan, namun setiap kali pilihanraya, pasti mereka memenangi kerusi masing-masing. Walaupun berbagai usaha pembangkang untuk menjatuhkan lawannya namun sang pemerintah masih steadi duduk di kerusinya. Apabila popular dijadikan kayu pengukur untuk kemenangan sesuatu pihak, maka beginilah yang terjadi. Si petanding pasti melakukan apa juga cara untuk mengekalkan kekuasaannya. Wa tak kata Siti mengundi diri sendiri untuk menang, namun bagi bukan peminat Siti pasti beranggapan sebegitu. Maka jalannya sama seperti parti pembangkang yang menuduh bahawa sang kerajaan melakukan berbagai cara untuk kekal seperti wujudnya pengundi-pengundi hantu, undi pos, penggunaan dakwat kekal dan sebagainya. Oleh kerana sistem ini yang luorang setuju seperti setujunya lu dengan format Akedemi Fantasia. Maka lu sepatutnya bersetuju dengan siapa sahaja yang menang walaupun sang pemenang menipu dengan apa cara sekalipun.

Dan lu boleh lihat Akedemi Fantasia juga berkubur sama seperti sistem undiannya kerana orang ramai yang tidak mengundi untuk artis pujaan mereka. Lu juga perasan yang artis-artis yang lahir dari program undian ni semuanya tidak berkualiti seeperti artis-artis yang di pilih oleh juri-juri professional. Siti sendiri pernah memenangi rancangan Bintang RTM yang mana program itu pemenangnya diadili melalui bakat bukannya undian penonton. Lebih ramai artis yang berjaya melalui sistem program tersebut seperti Jamal Abdilah, Liza Hanim dan beberapa artis yang tak perlu wa sebutkan semuanya. Mereka yang dipilih oleh juri juga tidak semestinya disukai oleh penonton, seperti Ana Raffali yang diangkat dalam Juara Lagu menerusi lagu Tolong Ingatkan Aku. Namun pada pendapat wa tiada yang lebih professional berbanding juri professional kerana mereka mempunyai ilmu terhadap bidang yang dia ceburi.

Sama seperti sistem pemerintahan Islam dimana khalifah atau imam dan sesetengah tempat memanggil qadi, mereka dilantik oleh majlis syura dimana mereka dalam majlis tersebut merupakan golongan2 bijak pandai dan tidak mempunyai kepentingan pada seseorang ataupun sesuatu. Mereka juga terdiri daripada golongan yang warak ataupun pada masa kini kita gelarkan sebagai alim. Dalam sistem pemerintahan Islam, tiada pilihanraya seperti kini. Pilihanraya sebenarnya berjaya mengaburi mata rakyat kini bahawa sistem tersebut merupakan sistem yang terbaik di mana semua orang berhak bersuara dalam memilih pemimpin mereka.

Namun ketahuilah, bahawa sistem itu akan musnah kerana jika dirujuk kepada perhimpunan yang berlaku baru-baru ini. Ramai yang tidak mempercayai pilihanraya, namun mereka sebenarnya tidak kenal kepada sistem Islam yang jauh lebih baik dari sistem demokrasi. Mereka berhimpun meminta ketelusan dalam sistem yang sememangnya salah.

peeslashass kalau pengadil salah buat keputusan macam mana?

Tiada ulasan: