Julai 04, 2011

Bersih

Supaya belog wa diusha oleh orang kerajaan. Wa pun nak buat entri pasal bersih. Tapi entri wa bukanlah pasal perhimpunan haram yang mengarut tu. Wa nak cite pasal bersih iaitu bersih suci tu. Lu perasan tak bila lu solat lu ada baca doa iftitah sebelum lu baca al-Fatihah.

Allah maha besar lagi sempurna kebesaranya segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak . maha suci Allah sepanjang pagi dan petang , sesungguhnya aku menghadapkan mukaku kepada zat yang menciptakan langit dan bumi dengan keadaan suci dan berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan musyrik , sesungguhnya sembahyangku ibadatku , hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam . Tiada sekutu baginya kerana itu aku rela diperintah dan kau ini adalah golongan orang Islam.”

Hanifan tu dikaitkan dengan bersih atau suci, namun ada juga yang menafsirkan sebagai lurus. Tapi untuk konteks ni wa mengambil maksud bersih ataupun suci. Kerana untuk mendirikan solat, seseorang perlulah yakin bahawa dirinya dalam keadaan bersih dan tidak dalam keadaan berhadas samaada hadas kecil atau besar. Selain itu pakaian yang digunakan perlulah bebas dari najis dan najis ni terbahagi kepada 3 najis mukhafafah, mughallazah dan muttawasittah. Yang ni wa kompom luorang dah belajar waktu sekolah rendah dulu. Dalam PAFA pun kena tasmiq pasal najis ni. Tu pun kalau ustaz atau ustazah luorang rajin buat benda ni. Sebab wa rasa masa darjah 6 je wa kena tasmiq. Lepas tu wa tengok PMR ngan SPM wa tiba-tiba je lulus PAFA ni.

Berbalik kepada cerita bersih tu. Dalam solat lu dah bitau yang lu yakin lu bersih tapi lu tetap berserah dengan Allah sebab lu tak tahu kadang-kadang kita yakin tempat tu suci. Tapi ada najis yang kita tak perasan, maka kita berserah kepada Allah. Bersuci atau mahukan sesuatu yang bersih ni adalah sebahagian dari iman. Oleh hal yang demikian bukan sahaja solat menginginkan kebersihan, tapi dalam sumber pendapatan pun kita perlu sucikan dengan membayar zakat dan bersedekah. Dan kadang-kadang lu terfikir tak Allah sangat memudahkan kita dalam segala urusan. Jika nak bersuci, pakai air. Yang mana sumbernya terlampaulah banyak. Kalo dah takde air, dibenarkan pulak menggunakan debu tanah. Kan cantik agama Islam. Tak pernah menyusahkan umatNya.

Dan bagi mengakhiri entri wa kali ini wa mengajak sahabat-sahabat yang membaca belog wa ni tidak terlibat dalam perhimpunan yang mengarut ni. Perhimpunan ini adalah sia-sia. Tapi bagi yang nak pergi gak. Wa harap luorang tak lupa solat sebab sibuk sangat nak berperang ngan polis-polis. Dan satu lagi lu jangan nak samakan perjuangan lu dengan berhimpun ni sebagai jihad. Kalau lu anggap itu jihad, baik lu duk umah ngaji dulu.

peeslashass bersih 2.0 ibarat membenarkan zina dengan memakai kondom

2 ulasan:

Dr. Ben berkata...

mana2 pun dok sembang bab ni.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

tu lah abg ben..scene tgh in kan..kenalah cite..hehe