November 09, 2010

Pejuang Bahasa

boleh x kalo wa nak jadi pejuang bahasa..
wa rasa memang x patut la..
dah la malas..
nak tulis tidak..
wa guna huruf x je..
lepas tu ada lak 'je' lak tu..

semakin hari wa tengok bahasa melayu semakin hancur..
dan orang2 macam wa yang menghancurkan bahasa ni..
wa seronok bila baca blog yang bahasanya sangat teratur dan menggunakkan tatabahasa yang betul..
besrta ejaan yang betul..
tiada perkataan-perkataan ringkas macam wa..
wa akan cuba memperbaiki penulisan wa secara beransur-ansur..
pagi tadi wa buka radio xfm..
sebab gerak pun dah kul 8 pagi..
sememangnya wa akan terdengar berita..
dan paling kacak berita pasal graduan menganggur..
yang menariknya berita diperolehi dari jabatan perangkaan malaysia..
wa pernah kerja kat sini..
dan sekarang wa buat kajian pasal graduan menganggur ni..
dan wa bakal menganggur bulan 1 tahun depan..
antara penyebabnya ialah masalah komunikasi..
dan komunikasi tu ialah berkomunikasi dalam bahasa inggeris..

pernah satu ketika negara wa ni kecoh ngan penggunaan bahasa inggeris dalam matapelajaran kritikal..
lepas tu kembali semula ke bahasa melayu..
dan ada juga antara orang-orang wa ketemu berpendapat bahasa inggeris ni penting untuk dipelajari kerana apabila kerja semuanya menggunakan bahasa inggeris..
oleh hal yang demikian, siapa yang lemah berbahasa inggeris tidak akan dapat bekerja dan bakal menyusahkan mak bapak..
wa cemburu ngan nelayan yang mencari ikan dilaut untuk memberi anak bini sesuap nasi..
dan wa cemburu dengan petani-petani yang berbudi kepada tanah demi mengikut kecenderungan penduduk-penduduk bandar yang dikatakan moden..
wa rasa jika ingin dikatakan mereka yang bekerja ialah orang-orang ini..
mereka bekerja untuk kita..
sebab diorang lu masih hidup sampai skang..
sedangkan kebanyakkan pekerjaan adalah kerana kerja tersebut diadakan..



berbalik kepada perjuangan wa..
wa agak konfius kenapa bahasa inggeris tu penting sangat sehingga meminta pekerjaan pun memerlukan mereka yang mampu bertutur dan menulis dalam bahasa inggeris..
pendapat wa, ini hanyalah idea-idea mereka yang malas..
sepatutnya ilmu2 yang dipelajari dialih bahasa ke bahasa yang difahami oleh masyarakat setempat..
oleh hal demikian ilmu dapat dikembangkan..
dan idea serta inovasi dapat dipertingkatkan..
cuba kita lihat cara korea dan jepun..
wa tengok mereka tidak pun bersungguh-sungguh dalam hal bahasa..
cuma setelah mereka maju barulah mereka sibuk mempelajari bahasa inggeris selari dengan orag yang ingin berhubung dengan mereka terpaksa mempelajari bahasa jepun atau korea..
ini secara tidak langsung menjadikan bahasa mereka di mata dunia..

peeslashass x banyak pun buku ilmiah dalam bahasa melayu..
peeslashass 1 wa sakit hati tengok sambutan hari malaysia dengan lagu omputih..
ni wa mencarut bahasa omputih fuck

8 ulasan:

jaie berkata...

lagi haru bila ada iklan vacancy yg tulis

"can speak mandarin"

sebagai syarat untuk berkerja di malaysia.

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

tu la bro..
masa wa keje kilang tu..
dia suh wa blaja mandarin..
dia kata market skang kat china..
diorang x pandai cakap inggeris..

dah tu kita kena blaja cakap dia plak?

macam cilake..

asma HazeLnut berkata...

seb baik kat site aku keje tu sume cine cakap melayu walaupun sesame mereke..hihihi

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

camtu best cik hazelnut

copywrong... berkata...

lu tgk vacancy kilang jepon pun nak org yg pandai bahase mandarin...
ko pun tau sebab ape kan..

sebab supplier kilang jepon pun semua orang cine..

mane pegi orang melayu???
xde yg berani nak buat bisnes ker??

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

Wa tersangatlah beraninya..
haha..

modal xde boleh carik..

tapi problemnya sumbernya dari diorang gak beb..

robot kotak koyak berkata...

lu tengok dulu cine jual sayur pun ambik barang dari pekebun melayu..

sekarang..diorang sudah boleh buat kebun sendiri..

kalau melayu ambik sumber dari cine..

kenapa pulak kita xboleh buat sumber sendiri..

yang penting...
ILMU, BERANI MENCUBA, & TIDAK MALAS

Regards
Penceroboh blog tanpa memberi salam

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

thanx robot atas nasihat yang diberikan..

wa akan cuba berusaha..