Ogos 10, 2010

Puasa

dikesempatan ini wa ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca belog wa..
semoga ramadhan ini dapat meningkatkan ingatan kita tentang tujuan kita wujud di muka bumi ini..
bukan untuk mencari kekayaan..
bukan untuk mencari nama..
namun hanyalah untuk beribadah kepadaNya..
oleh hal yang demikian..
di bulan ramadhan di mana iblis dan syaitan dibelenggu..

kalo ada yang buat maksiat tu maknanya..
diri nafsu tu dah sama ngan perangai setan..
setan pun dah x payah susah nak hasut orang lain sebab..
askar2 dikalangan manusia yakni khalifah Allah pun dah boleh hasut orang lain..
sebab tu lah diasetan(kalo diorang untuk manusia) x heran sangat kena belenggu sebulan ni..

wa blaja puasa masa umor wa 7 tahun..
darjah 1 x silap wa..
wa dapat pose sehari ataupun 2 hari..
masa darjah 2 wa pose banyak hari dan banyak hari tu wa curik2 makan..
macam2 gaya wa lakukan untuk mencuri makan..
hanya kerana nak dapat duit raya yang banyak..
tapi bila darjah tiga wa dah bijak dan pawe renjes filem kegemaran wa..
maknanya bermula darjah 3 wa puasa penuh sampai tahun lepas..

lu mesti dengar pose yang yuk..
pagi2 bukak periuk..
kiranya sape yang x pose mase kat skolah dulu..
dia la paling teruk kena kutuk ngan lagu ni..
ada juga penjaga ataupun ayah bonda yang menceritakan benda ni kat anak dia..
mengajar dengan kata takpe puasa separuh hari pun xpe..

bagi wa puasa yang-yuk ni x perlu ada..
sebab ia adalah ibadah..
jika anaknya x mampu untuk menunaikan ibadah ni..
suruh saja berbuka..
dan katakan sahaja puasa pada hari ini telah terbatal..
sebab wa tengok skarang..
ada yang dah besar2 pun ngaku puasa yang yok..
padahal janggut pun dah tumbuh panjang..
air mani dah beratus-ratus kali kuar..
status wajib kawin..
dah kawin pun ada..
nak jugak puasa yang yok..
ni semua kerana dari kecil minda telah diajarin perkara2 sebegini..

bila minda dari kecil dah ditanam dengan perkara sebegini..
maka sampai bila2 pun akan melekat..
bermacam2 cara psikologi yang diajar untuk menyuruh anak2 melakukan ibadah..
tidak salah psikologi ini..
tapi perlu dijelaskan kenapa dilakukan sebegitu..
contohnya..
bila bagi wang pada bilangan puasa..
jelaskan sekali ganjaran yang Allah berikan jika puasa dilaksanakan dengan sempurna..
sebab takut ada yang berpuasa kerana wang bukan berpuasa kerana Allah..
bila dah besar sket..
tahu x dapat duit kerana puasa, dah meninggalkan puasa..

time tu mak ayah dah x amek port..
sebab lu dah besar..
dosa lu tanggung sendiri..
harapan ayah bunda untuk menjadikan anaknya anak yang soleh berkecai..



bermakna penjelasan disini dapat wa simpulkan..
time anak tu kecik2 x payahla ajar benda yang pelik2..
bila ajar solat..
ajar maknanya sekali setiap bacaan..
bila ajar puasa ajar puasa betul2..
xperlu puasa yang yok..
waktu bayar zakat..
bawak anak sekali dan ceritakan pasal zakat..
dan bagitau kat anak..
haji tu tanggungjawab sendiri..
jangan kumpul duit untuk mak pergi haji..
kerana haji tu wajib bagi yang berkemampuan..
bila duit lu dah cukup untuk g haji..
lu wajib pegi haji..
bukan bagi mak ayah pegi haji..

islam itu mudah..
tapi jangan permudahkan islam..

wa memohon maaf kepada semua pembaca belog wa..
wa tahu pendapat setiap insan berbeza..
dan x salah berkongsi pendapat..


peeslashass mencium tidak membatalkan puasa

3 ulasan:

m.i.a berkata...

salam ramadhan addy!

[ a D D y h A I K A L ] berkata...

salam ramadhan m.i.a

Afzainizam berkata...

♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*♥♥*¸.•'´¯)¸.•' ´¯)♥
♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸**¸.•'´¯)¸.•'´ ¯)♥♥
----==--Ramadan Mubarak---==----
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥♥♥*`'•.¸_)`'• .¸_)
♥(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥*`'•.¸_)`'•. ¸_)♥
Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.
Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..