Februari 21, 2011

Interlok = انترلوق

Memula wa cuba merungkai maksud interlok dulu. Mungkin ramai yang tak tahu apa yang dimaksudkan oleh penulis tersebut iaitu sasterawan negara Abdullah Hussain. Interlok merupakan perkataan Bahasa Inggeris iaitu 'Interlock'. Perkataan ini sesuai digunakan seperti "He interlocked his hand" dan bagaimana situasi itu berlaku ialah apabila lu masukkan jari tangan kanan lu dan masuk ke jari tangan kiri lu. Ada pihak yang memaki kerana perkataan yang digunakan bukan berbahasa melayu. Pada wa langsung takde hal pun kerana ini bakal menimbulkan minat kepada insan-insan yang bodoh bahasa inggeris seperti wa untuk membuka kamus dan mencari maksud interlok selepas tidak ketemu di kamus bahasa arab. Dan pendapat wa mereka yang sibuk-sibuk membakar dan membuat provokasi tentang interlok ni merupakan mereka yang tak baca buku dan kerjanya kutuk mengutuk dan dengar cerita orang sahaja. Bagi wa interlok merupakan karya yang hebat yang pernah wa baca. Untuk pengetahuan luorang, wa tak pernah baca buku-buku sasterwan negara.


Buku ini terbahagi kepada 4 buku. Buku 1 = Keluarga Seman, Buku 2 = Keluarga Ching Huat, Buku 3 = Keluarga Maniam, Buku 4 = Interlok. Ini merupakan buku pertama yang wa baca mempunyai 'twist' yang caya macam cerita prison break. Wa memang suka filem ataupun drama yang mempunyai sifat-sifat 'twist' dan filem twist yang terbaik ialah dorm daze. Filem melayu pula wa anugerahkan kepada Belukar. Okay entri hari ni wa hadiahkan untuk adik-adik yang malas untuk membaca buku interlok demi menjawab soalan cikgu BM. Jangan risau memang ramai golongan yang malas membaca buku ilmiah berbanding majalah-majalah fesyen. Namun bagi menjawab soalan SPM wa cadangkan lu cari buku-buku yang dah siap cerita pasal tema, watak dan perwatakan, latar dan ntah apa lagi wa dah tak ingat dah. Ni kiranya gambaran yang sempat wa rakam dan wa cuba luahkan.

Buku 1 = Keluarga Seman
Kisah dimulakan dengan watak Seman dan ibunya yang sedang melakukan aktiviti harian orang kampung seperti yang luorang lihat dalam tv. Mengemas laman, memecahkan kayu untuk menjadikan kayu api dan bersembang tentang jodoh si Seman. Macam biasa akan ada watak-watak anak gadis melayu yang dalam gambaran wa berbaju kurung dan berkain batik yang wa saspek gadis-gadis melayu kini dah tak reti pakai dan nak tidur malam pun pakai pijama. Watak bapa Seman diperkenalkan dengan bunyi batuk yang menandakan beliau tidak sihat. Dan menjadi resmi orang melayu yang lebih mempercayai bomoh berbanding kuasa Allah, maka isu bomoh juga diketengahkan dalam kisah Seman. Bomoh yang sememangnya takbur akan memberitahu bahawa kuasanya mampu menyembuhkan sakit akhirnya tewas dengan kuasa Allah dimana Musa iaitu bapa Seman mati di pertengahan bab 1. Dan seperti filem-filem cina jika seseorang tu nak mati pasti akan bisik sesuatu ke telinga anaknya dan memberitahu kisah sebenar. Seman merupakan satu-satunya anak Musa dan Limah. Keluarga mereka tidaklah terlalu daif namun bolehlah dikatakan selesa. Mempunyai tanah dan ternakan untuk diusahakan. Namun kematian Musa menyebabkan konflik bermula. Dan silap Musa mendidik anak dengan tidak menghantar Seman ke sekolah juga menjadikan kisah keluarga ini lebih menarik. Cina yang digelar Panjang yang mempunyai kedai di kampung tersebut merupakan seorang yang akan menjadikan keluarga Seman huru-hara. Terhutang budi merupakan ayat yang sesuai digunakan dalam konteks ini. Sememangnya budi-budi ni mainan orang Melayu dan kerana budi tanah tergadai, sama berlaku dari zaman dahulu lagi. Contohnya Pulau Pinang yang dihadiahkan kepada omputih kerana budi membantu dalam peperangan. Dan beberapa negeri atau daerah dengan selambanya mereka yang digelar pemimpin beri kepada orang asing.

Rupa-rupanya Musa telah ditipu oleh Panjang, kerana ingin menjaga maruah selepas berkahwin lari dan ingin menunjuk kepada keluarga yang beliau mampu berada walaupun tanpa bantuan keluarga. Ego dan budi merupakan sesuatu yang betul-betul wujud dalam benak setiap orang melayu. Taknak mengaku kalah wa tambah lagi satu untuk lu sedar sikit. Dan ada lagi satu sifat yang lebih menyerlah ketika ini. Nak kaya dan hidup senang tapi taknak kerja susah-susah. Kerja bermodalkan air liur dan lepak-lepak di kedai kopi. Sangat MELAYU. Selepas Seman mendapat tahu yang keluarganya ditipu pada dasarnya beliau tidak tahu mereka ditipu kerana Seman tidak belajar dan langsung tidak tahu apa yang ditulis oleh cina Panjang tersebut dan menyedari tertipu selepas meminta bantuan Ketua Kampung dan Lebai Man yang merupakan guru agamanya. Terdapat satu watak lagi yang sangat berusaha membantu Seman yang merupakan sahabat sebaya Seman namun beliau bersekolah dan menjadi seorang guru. Lazim merupakan watak yang sememangnya wujud dalam diri anak-anak muda yang berkobar-kobar inginkan kebebasan dan rebel. Watak ni lebih kurang watak yang wujud dalam diri wa. Apa yang wujud kebanyakkanya tidak betul dan harus dibetulkan.

Selepas menyedari ditipu Seman mengambil keputusan untuk keluar dari kampung kerana segan dan malu menghadapi jiran tetangga walaupun Lazim berusaha menempatkan beliau di tanah milik ayahnya di hujung kampung. Namun ego Seman lebih tinggi dari gunung Jerai. Dia dan ibunya keluar dari kampung selepas Panjang dan beberapa orang macai ataupun bodigad menyergah Seman dan ibunya dirumahnya. Ketua kampung dan Lebai Man tak mampu melakukan apa-apa. Nak buat laporan mahkamah jauh kot. Lagipun belum ada lagi anak kampung yang jadi loyer ketika itu.

Buku 2 = Keluarga Ching Huat

b e r s a m b u n g entri berikutnya. Letihla wa menaip. Dah lama tak menaip panjang-panjang. Wa memohon maaf jika ada tersilap nama watak dan situasi. Sebab buku dah takde kat wa. Wa main tulis apa yang wa ingat je ni.

peeslashass cuma satu perkataan Pariah

1 ulasan:

jaie berkata...

wa tunggu sambungan. hehehe