Februari 16, 2011

Bila Berbicara Tentang Agama Orang Tak Layan?

Pernah tak luorang lepak ngan kengkawan lu yang tengah sibuk duk kutuk artis memana, ahli politik memana lepas tu lu celah dengan cerita dosa dan pahala. Sembang camne nak khusyuk dalam solat dan pertikaian mengenai pendapat ulama' ni dan ulama' tu. Adakah mereka akan layan lu dan seboleh-boleh mengelak dari berbual ngan lu. Oleh hal yang demikian, cuba lu cari ruang yang terbaik untuk menyampaikan apa yang cuba lu sampaikan. Sebagai contoh bila dioarang tengah marah2 pasal pemimpin ke ahli politik ke. Lu pun bagitau cadangan yang terbaik untuk mengatasi masalah itu. Lu katakan yang punca segala masalah di dunia kini adalah berkaitan dengan wang.

Percaya atau tidak memang wanglah penyebab utama segala masalah yang berlaku dalam dunia ini. Jika tidak percaya cuba tanya apa-apa masalah dan wa akan sedaya upaya mengaitkan dengan wang. Namun ada juga masalah yang tidak berpunca dari wang namun wa yakin kebanyakkan masalah berpunca dari wang. Dan selepas lu kaitkan punca masalah dengan wang, lu kaitkan pula dengan riba' yang mana riba' ini jarang2 di perkatakan oleh semua orang. Semua orang takut akan riba' namun mereka sendiri bersembunyi dalam riba'. Bila mereka yakin dengan masalah riba ini lu ceritakan bagaimana untuk mengatasi masalah riba'.

Dan percaya atau tidak solat yang khusyuk mampu mengubah riba' ini. Semua orang setuju yang solat itu tiang agama. Namun berapa ramai yang mahu menguatkan tiang2 ini dari roboh. Dan pasti kalian tertanya-tanya bagaimana inginkan solat yang khusyuk. Jika lu perasan dalam blog wa sering berbincang tentang wang, solat dan frontal lobe. Masih ramaikah lagi yang tertanya-tanya apakah itu frontal lobe. Dan kita boleh mengubah semua masalah dengan bermula dengan diri sendiri. Diri sendiri ialah frontal lobe. Frontal lobe untuk solat yang khusyuk. Solat yang khusyuk untuk mengubah sistem kewangan yang dipenuhi dengan riba'. Dan tanpa riba' maka tiadalah masalah sosial seperti kecurian, rogol, dan segala masalah yang ada di dunia.

Dan bagi menguatkan frontal lobe ia kembali kepada solat kerana solat mampu mengasah frontal lobe supaya frontal lobe ini kuat. Dan persoalannya kini bagaimana mahu khusyuk jika kita sibuk dengan transmisi auto. Apa yang kita mahu semuanya mudah dan automatik. Benar atau tidak? Sehinggakan sewaktu solat kita membiarkan otak kita menggunakkan transmisi automatik ketika solat. Dan yang mengawal transmisi automatik ini ialah frontal lobe. Maaf kerana membuat kalian pening sedikit. Okay persamaan yang mudah untuk luorang faham apakah itu frontal lobe. Lu ingat tak kali pertama lu bawak kereta. Adakah waktu tu lu memang hebat macam sekarang boleh berbual sambil memandu. Ataupu pada waktu tersebut fokus lu hanyalah dijalan raya. Dan kini lu dah boleh sms dengan papan qwert sambil memandu. Sedangkan waktu awal-awal beli blackberi dulu lu rasa pakai nokia 3310 terbaik untuk sms. Ya, itulah transmisi auto yang wa bualkan.

Sama seperti solat, lu berdiri atas tikar sejadah, lu dah tau nak baca apa. Niat apa, baca al-fatihah, rukuk tonggang terbalik. Tapi dalam hati lu sibuk terfikir tentang cerita tiramisu yang lu tinggalkan untuk solat maghrib. Ataupun lu solat dalam tergesa-gesa kerana tak sabar nak keluar date ngan kekasih. Lu tau tak kesilapan bila menggunakan transmisi auto ketika solat. Ini bermaksud seperti lu mabuk ketika solat. Kerana lu langsung tidak memahami butir-butir bacaan dalam solat. Dan ini masalah yang dihadapi sewaktu di sekolah dahulu. Ustaz dan ustazah mengajar kita bacaan dalam bahasa arab namun tidak menceritakan maksud setiap bacaan. Bagi wa maksud ini sangat penting supaya lu tidak mabuk dan perasaan khusyu' akan wujud apabila lu faham apa yang lu bacakan.

Wa harap lu faham apa yang wa cuba sampaikan. Kalau lu kurang faham lu boleh baca tulisan-tulisan yang wa rasa lebih baik cara penyampaiannya. lu bacalah keretamayat dan syurgadidunia k.

4 ulasan:

jaie berkata...

tgh repair frontal lobe.

muhsync berkata...

aritu dalam kuliah, wa citer kat student wa pasal merokok akan merosakkan frontal lobe diorg. pastu semua wat muka blurrr..paham ke tak diorg ni..wahaha

aDDy berkata...

jaie
semoga berjaya..memang susah nak kawal bila kita hidup dengan tv..
wa pun x dapat kawal frontal lobe dengan baik..

sync
pergh dah ada kuliah..
nak keje ngan korang boleh..
hehe..
tu sume la tu sengaja tak paham sebab frontal lobe dah lemah

Tanpa Nama berkata...

addy mmg susah nak kusyuk ni...tapi kenala sedayaupayakan..markonikov ni ko dpt dari chemistry time matrik dulu kan...jgn tnye camner aku tahu...heheh